Concreet bezig met vraagstukken van morgen
‘Bodem
heeft een imagoprobleem. Nog steeds is onvoldoende zichtbaar hoe complex en
leuk het werken aan, in en met de bodem en ondergrond is’. Mike Verheijen weet
waarover hij spreekt. In zijn opleiding stonden vakken als commerciële economie
en marketing centraal. Een stage bij Antea Group bracht hem de maatschappelijke
relevantie van de bodem bij.
Mike Verheijen – eigen
foto
Makelaars en
schakelaars
Mike
Verheijen is in zijn dagelijkse werk adviseur en projectleider bij Antea Group
Nederland. Daarnaast is hij sinds begin dit jaar een van de ambassadeurs voor
KOBO. De opvolger van Gijsbert Schuur voor de regio Zuid. KOBO-ambassadeurs
zijn de ‘makelaars en schakelaars’ tussen bedrijven, overheden en
onderwijsinstellingen in een regio. ‘We pakken actuele maatschappelijke
vraagstukken op en onderzoeken met onderwijsinstellingen en overheden en/of
bedrijfsleven hoe we deze in een project kunnen vormgeven. Met die projecten
tonen we de maatschappelijke waarde en de nut en noodzaak van het vakgebied
bodem en ondergrond aan’, vertelt hij. De inhoud van het vakgebied fascineert
hem. Dat bleek ook in de tijd dat hij teammanager bij Antea Group was. ‘Het
alleen bezig zijn met personeelsaangelegenheden, hoe belangrijk ook, gaf mij
toch uiteindelijk te weinig inhoudelijke voldoening’.
Integraal onderdeel
Het
begrip milieu trekt hij breed. ‘Het gaat niet alleen om eventuele
verontreinigingen van de bodem, van belang bij bouwplannen of grondverzet. De
(milieu)kwaliteit en eigenschappen van de bodem maakt integraal onderdeel uit
van de kracht die de bodem kan bieden bij het oplossen van actuele opgaven.
Zeker bij thema’s als klimaatadaptatie, de energietransitie, noem maar op. Bij
bodemonderzoek dienen alle aspecten van de bodem te worden betrokken, naast de milieu hygiënische kwaliteit ook bijvoorbeeld de eventuele archeologische
waarde, het risico op de aanwezigheid van onontplofbare oorlogsresten, de
doorlaatbaarheid en/of geleidbaarheid van de bodem et cetera. Juist die
samenhang van al die aspecten die samenkomen maakt dat het duidelijk wordt: de
bodem doet ertoe’.
Geen saai onderwerp
Dat
wil Mike Verheijen ook uitdragen als ambassadeur van KOBO. ‘Leerlingen en
studenten zien bodem nog te vaak als een saai onderwerp. Dat moet veranderen.
Want bedrijven en overheden hebben grote behoefte aan instroom van jonge mensen
met kennis van zaken. Binnen KOBO willen we daarom niet alleen meer samenwerken
met hogescholen, maar zijn we de leerlijn aan het verbreden naar mbo en naar
WO, want op al die niveaus kunnen mensen aan de slag. Dat zie ik in mijn werk
bij Antea Group en dat hoor ik in mijn contacten met gemeenten,
omgevingsdiensten en andere opdrachtgevers of samenwerkingspartners. En
misschien moeten we nog wel eerder aanwezig zijn, bijvoorbeeld in het
voortgezet onderwijs, bij vakken als aardrijkskunde. Daar kun je al jongeren
prikkelen met de boodschap hoe belangrijk de bodem is voor onze toekomst’.
Dynamische wereld
Hij
filosofeert over onderwijsmogelijkheden. ‘Wat kunnen we zoal doen met de succesvolle
OndergrondLAB’s? Zo’n lab verbindt studenten hogescholen aan een bedrijf of een
gemeente. Daarvoor worden meerjarige contracten gesloten rond specifieke
praktijkopdrachten. In het OndergrondLAB zijn er regelmatige sessies waarin de
studenten, de hogescholen en de betreffende gemeente of het bedrijf de
resultaten delen. Misschien is deelname aan zo’n lab wel breder te trekken,
naar andere vormen van het onderwijs’. Het boeiende van zijn ambassadeurschap,
besluit hij, ‘is dat je meerdere petten op hebt. Je zit in een netwerk waarin
je kunt schakelen, dan weer vanuit je rol als professioneel adviseur namens je
werkgever, dan weer als ambassadeur, en dan weer omdat je kansen ziet voor
bijvoorbeeld de Bodembreed Academie. Die dynamische wereld, dat moet de bodem
nog meer gaan uitstralen.’
Kijk hier voor meer informatie.