Geoweek levert kennis over boven- en ondergrondse informatie
Ruim
2500 leerlingen deden mee aan de zestiende Geoweek. In Amsterdam werd het
historisch centrum herontdekt aan de hand van een plattegrond uit 1730. In
Heerenveen leerden leerlingen van de Openbare Scholengroep Sevenwolden waarom
bodemonderzoek zo belangrijk is wanneer je iets gaat bouwen.
Moeilijk oriënteren met
zo’n oude kaart
‘Ik
vind het heel leuk om te kijken wat er is veranderd van vroeger naar nu’,
vertelt Halla, leerling in de 1e klas VWO van het Metis Montessori
Lyceum in Amsterdam. Ze loopt met negen andere leerlingen achter gids Reinder
Storm aan door het centrum van de hoofdstad.
Halla bestudeert de
plattegrond van Amsterdam uit 1730
Met
in de hand een kopie van een kaart uit 1730 volgen de leerlingen uit de klassen
1, 2 en 3 Reinder Storm. Hij is conservator Kartografie, Geografie & Reizen
bij het Allard Pierson/ Bijzondere Collecties van de Universiteit van
Amsterdam. Telkens houdt hij stil om de stedelijke ontwikkelingen te duiden.
Dat is hard nodig, ‘want het is heel moeilijk om met zo’n oude kaart je nu te
kunnen oriënteren’, zegt Halla. ‘Ik vind aardrijkskunde erg interessant, zeker
ook om kaarten te kunnen begrijpen. Later wil ik piloot worden, en dan is dat
erg handig’.
Het verhaal erachter
ontdekken
Nadia
zit in de derde klas vwo. ‘Dit is toch weer anders dan in een klaslokaal zitten
en een uitleg volgen. Je wordt nu veel meer betrokken bij een onderwerp. En het
is toch raar dat we hier elke dag lopen en er niets van weten. Niks van het
verhaal erachter. Ik vind die kaart ook heel mooi gemaakt, maar gebruik liever
Google Maps. Mijn ouders gebruiken nog steeds kaarten, en mijn opa en oma ook,
maar ik heb zo te weinig inzicht in de straten. Maar ik vind het wel mooi om te
leren hoe dat vroeger werkte en hoe mensen die kaarten tekenden’.
Reinder Storm licht de
plattegrond van Amsterdam toe
Docent aardrijkskunde Anouk Stiphout vertelt dat ze blij is met deze groep leerlingen, die zichzelf hebben aangemeld voor de excursie. ‘Ze zijn gemotiveerd en dat is veel prettiger dan met een hele klas verplicht op pad te gaan. Dan ben je toch veel aan het corrigeren, hebben we geleerd van vorige jaren’. Na anderhalf uur keren de vier jongens en zes meisjes terug bij het Allard Pierson en krijgen van Reinder Storm nog een passend cadeautje mee naar huis: een geodriehoek.
De draagkracht van de
bodem
In
totaal doen dit jaar 90 scholen mee aan de Geoweek 2022, meldt Matthijs van der
Burgh, projectmedewerker Onderwijs bij het Koninklijk Nederlands
Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), de initiator van de jaarlijkse Geoweek. Ze
hebben keuze uit meer dan 60 aanbiedingen van bedrijven, musea, gemeenten en
onderzoeksinstellingen.
In
Heerenveen gaan de vwo-aardrijkskundeleerlingen van Sevenwolden mee op de
expeditie ‘Waarom is bodemonderzoek zo belangrijk wanneer je iets gaat bouwen?’
De groep, ’s ochtends veertien, ’s middags zeventien leerlingen groot, wordt
eerst het belang van onderzoek uitgelegd. ‘Waarom komt een gebouw scheef te
staan, zoals de toren van Pisa? Of volgt op een damdoorbraak, zoals bij een
mijn in Brazilië, een overstromingsramp. Wat is hiervan de oorzaak?’ De uitleg
wordt gegeven door medewerkers van fabrikant A.P. van den Berg. Daar worden al
meer dan een halve eeuw sondeerapparaten en instrumenten voor grondonderzoek gebouwd. Op land en op zee. ‘We
doen al tien jaar mee aan de Geoweek’, vertelt Aletta Attema, verantwoordelijk
voor de communicatie. ‘We hopen daardoor de instroom van jonge mensen te
versterken’. Een kijkje in de fabriek en een proef met het sonderen met een
digitaal sondeermeetsysteem maakt de leerlingen enthousiast voor techniek en
onderzoek naar de bodem. Zoals Malte het verwoordt: ‘Het is heerlijk
afwisselend met school. Hier krijg je echt kennis van onderzoekstechnieken’. En
dat mes snijdt aan twee kanten, voegt docent Jelger Wiersma eraan toe. ‘Ze
maken kennis met de praktijk en, zo essentieel na deze coronaperiode, ze worden
weer actief, komen uit hun isolatie, komen overeind uit het hangen, wat ze de
afgelopen twee jaar helaas zo hebben moeten doen.’
Een proefopstelling
voor de leerlingen van een bodemsondering