Het cruciale belang van landbodemonderzoek
‘Jouw
bevindingen zijn het startpunt voor advies. Het werk dat jij doet als veldwerker
is de basis voor werk en beslissingen van anderen’. Met die zin sluit een van
de nieuwe online modules veldwerk landbodemonderzoek af. ‘De veldwerker heeft
een cruciale rol in de keten’, benadrukt bodemadviseur en medeopsteller van de
module, Edwin de Baat.
Enthousiasmeren
De
Bodembreed Academie biedt sinds kort twee online modules aan voor veldwerk
landbodemonderzoek. Eén module is ter kennismaking; hierin wordt het werk met
filmpjes, foto’s, vragen en toelichtingen geïntroduceerd. Ook wordt de
dagelijkse praktijk van veldwerkers in beeld gebracht. Daarnaast wordt de
weekagenda getoond die duidelijk maakt hoe divers het werk is.
‘De
module is vooral bedoeld om jonge mensen te enthousiasmeren voor dit vak’,
licht Edwin de Baat, senior consultant Royal HaskoningDHV, toe. Samen met Paul
Oude Boerrigter, senior adviseur bij Sweco, stelde hij beide modules samen. ‘We
brengen niet teveel details, maar benadrukken vooral de essentiële rol die de
veldwerker heeft. Hij is degene die de aangeleverde informatie op juistheid kan
controleren en zo nodig kan corrigeren. Zowel voor mij als adviseur, als voor
de opdrachtgever, dus cruciaal. Hij is letterlijk de ogen en oren in het veld.
En het gebeurt regelmatig hoor, dat ik een belletje krijg, “ik zie dit of dat,
wat doe ik daarmee?” Informatie die ik anders niet zou hebben gekregen’.
Voorkomen van
tegenvallers
‘Stel
dat je informatie mist dan kan dat betekenen dat je een verontreiniging niet in
beeld hebt, die vroeg of laat toch naar boven komt. Of je gaat saneren en komt
dan allerlei tegenvallers tegen. Een opdrachtgever wil natuurlijk vooraf
inzicht hebben in de opgave, en al houdt hij rekening met enkele onzekerheden,
grote verrassingen zijn uiteraard niet welkom. Dan heb je als adviseur ook iets
uit te leggen’.
‘Inzicht
in de bodemkwaliteit is dus heel belangrijk. Daarvoor hebben we meer mensen
nodig. Er is nu een te lange wachttijd om een aan opdracht te kunnen beginnen.
Een grotere instroom van nieuwe, jonge mensen is heel hard nodig. Binnen het
onderwijs zou meer aandacht aan het werken in de bodem en ondergrond moeten
worden besteed. Liefst als in het basisonderwijs. Interesse kweken voor waar je
op leeft. Zo verzorg ik zelf wel eens voor scholieren een boring. Dan zien ze
wat je zoal tegenkomt, als je eens een blik werpt naar wat er onder de voeten
is. En dat vinden ze hartstikke spannend. Dus dat volhouden, die belangstelling
continueren in het verdere onderwijs, daar gaat het om’.
Vervolgmodules
‘Voor
de Bodembreed Academie willen we nog meer modules gaan ontwikkelen. Voor meer
gevorderden. Veldwerkers die zich willen gaan specialiseren. Bijvoorbeeld rond
bemalen,’ besluit Edwin de Baat.
Kijk hier voor
meer informatie en de modules.