Informatiepunt Leefomgeving; waar alles samen komt
‘Dus
niet alleen puur de wet- en regelgeving presenteren, maar ook het integrale
denken, het participeren. Hoe link je een aan water gerelateerde vraag aan bredere
bodemvraagstukken?’ De nieuwe site van het Informatiepunt Leefomgeving (www.iplo.nl) brengt heel veel samen.
Marieke Fuijkschot –
eigen foto
Indachtig de
Omgevingswet
Misschien
wel even complex als de Omgevingswet zelf is de migratie van een groot aantal
websites en helpdesks naar het nieuwe Informatiepunt Leefomgeving. Websites als
infomil.nl, helpdeskwater.nl en bodemplus.nl, gaan op in de nieuwe website www.iplo.nl. Deze sites gaan verdwijnen of
krijgen een archieffunctie. Teksten worden overgezet en aangepast aan de
Omgevingswet. Dat alles past geheel in de geest van de Omgevingswet, waarvan
integraliteit en samenhang de kern vormen. ‘En dat maakt de nieuwe site ook
gelijk zo gecompliceerd’, vertelt coördinator bij Rijkswaterstaat, Marieke
Fuijkschot. ‘De site bevat inmiddels ruim 4.000 pagina’s. Hoe ontsluit je die,
hoe breng je samenhang daarin? En nog ontbreekt informatie, want een deel van
de bodemregelgeving is nog in ontwikkeling’.
Indrukwekkende
hoeveelheid
Wie
de website bezoekt ziet in één oogopslag een groot aantal onderwerpen. Nieuws,
thema’s (keurig alfabetisch gerangschikt), veel bekeken items als de
Bruidschat, praktijksituaties, een agenda en nog veel meer. Overweldigend, voor
zowel de toevallige passant als de gerichte vragensteller. Dat is een
belangrijk aandachtspunt voor Marieke Fuijkschot. ‘Hoe brengen we de bezoekers
bij de voor hen relevante pagina’s en hoe combineren we die met andere
relevante pagina’s, om de onderlinge verbanden te kunnen duiden’. Na de eerste
veelomvattende taak, het migreren van de overall aanwezige informatie (Marieke:
‘Alleen al het onderwerp water leverde 900 pagina’s met talloze links op’),
staan zij en haar team nu voor de opdracht een zo goed mogelijk customer
journey te ontwikkelen (het pad dat een bezoeker aflegt om tot de gewenste
informatie te komen). Ze heeft er alle vertrouwen in dat ook dit tot een goed
einde wordt gebracht. ‘Zo’n 20 mensen zijn alleen al bij de migratie van de
websites betrokken. Daarnaast werken allerlei inhoudsdeskundigen aan het
duidelijk en begrijpelijk uitleggen van de wet op de website en via
helpdeskvragen’.
Ongemerkt komen vele
helpdesks samen
Behalve
dus de content van de gemigreerde sites, brengt het Informatiepunt ook de
verschillende helpdesks bijeen. Natuurlijk de helpdesk Bodem, maar ook is er
een lijn gelegd met bijvoorbeeld de helpdesks van de Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed, het RIVM en het Staatstoezicht op de Mijnen. ‘We werken met
dertien partijen samen. Dat betekent dat een vragensteller niet vele malen moet
doorklikken, in de wacht komt of tegen andere ergernissen oploopt. De vraag
wordt even adequaat als altijd beantwoord, wijzelf zorgen voor de goede input
en weten waar we die vandaan moeten halen’.
De
efficiency staat voorop, vertelt Marieke Fuijkschot. ‘Voor de bezoeker
natuurlijk, maar ook voor onszelf. Hoe beter de informatie wordt gevonden, hoe
minder vragen hoeven te worden gesteld en te worden beantwoord’. Wat zij ook
heel belangrijk vindt is dat de informatie volledig en helder is, ‘dat we de
items zelf, en hun onderlinge samenhang goed uitleggen’. En natuurlijk speelt
de actualiteit een belangrijke rol. ‘Goed daarop in kunnen springen is evenzeer
een opgave’.
Centrale plek voor alle
vragen
Het
Informatiepunt Leefomgeving wordt de centrale plek voor alle vragen die met
onze leefomgeving te maken hebben, stelt Marieke Fuijkschot vast. Ze verwacht
dan ook een forse groei in de vragen die gesteld worden. ‘Het afgelopen
kwartaal waren dat er 6.000, waarvan circa 850 over bodem. Tien procent daarvan
had te maken met de Omgevingswet’. De vragen helpen de inhoudsdeskundigen en de
redactie ook de blik op de website scherp te houden. ‘En ik hoop dat we op niet
al te lange termijn een klantenraad kunnen oprichten, waar representanten van
de verschillende doelgroepen zorgen voor regelmatige feedback’. Zie verder www.iplo.nl.
Op de site van het Kenniscentrum InfoMil is een interview te lezen met een
aantal gebruikers van het Informatiepunt Leefomgeving.
Lees hier het persbericht.