Samenwerking, kennisuitwisseling, verbeteren en optimaliseren
Dick Westgeest - eigen foto
Water
loopt als een blauwe draad door zijn loopbaan. Als zoon van een kweker van bloembollen,
had hij oog voor de omgeving, met name op de effecten van de grondwaterstand op
de groei van hyacinten en bestrijdingsmiddelen op het nabijgelegen
waterwingebied. Na zijn studie stond water centraal in zijn maatschappelijke
loopbaan. Zijn belangstelling voor bodemenergie werd in de negentiger jaren
gewekt doordat Brabant Water te maken had met warmte- en koude-installaties in
de omgeving van waterwingebieden. Deze kreeg een extra impuls toen hij door de
Gemeente Breda werd gebeld met de vraag onderzoek te doen naar warmte- en koudeopslag.
Van het een kwam het ander: ‘Binnen de kortste keren werd het WKO-concept van het
Gemeentekantoor uitgebreid naar het Chassée theater en het Casino en hadden we
drie participanten voor een centrale installatie.’
Voordelen van warmte-
en koudeopslag
De
voordelen van het gebruik van warmte- en koudeopslag zijn legio: Het rendement
is hoog, het is overal beschikbaar, is niet afhankelijk van zon of wind en er
is geen sprake van geluidhinder of horizonvervuiling. Je kunt de energie
makkelijk opslaan en er zijn nauwelijks verliezen. Warmte- en koudeopslag
levert én warmte én koude dat met de klimaatverandering en de komst van hete
zomers belangrijker wordt. Dick Westgeest: ‘Het rendement staat of valt bij goede
installaties en bij een goed onderhoud en beheer. Alleen als je zorgt voor een
juiste inregeling kun je een bron of meerdere bronnen in balans houden.’
Oprichting
Gebruikersplatform Bodemenergie
Zoals
de naam al zegt is het Gebruikersplatform Bodemenergie voor de gebruikers. Het zet zich in
voor het optimaal gebruik maken van energie uit de bodem middels warmte- en
koudeopslag. Dick Westgeest: ‘Dit doen wij door kennis en ervaringen te delen met
eindgebruikers van bodemenergie. In de praktijk zag je vaak dat de
WKO-installaties niet altijd even optimaal werkten en onvoldoende rendement
opleverden. Ik vond het noodzakelijk daar iets aan te doen. Een installatie
voor WKO-opslag is geen kwestie van plug & play: regelmatig moet de
inregeling van de installatie worden gecheckt. Het is maatwerk waarbij ook de
balans tussen de warme en koude put enorm belangrijk is. Een juist ontwerp voor
de installatie en monitoring van de resultaten is in dat kader essentieel.’
De WKO-scan
‘Dat
is ook de reden dat we een aantal instrumenten hebben ontwikkeld die we aan de
leden van het Gebruikersplatform aanbieden. Een daarvan is de WKO-scan. Tijdens
een WKO-scan gaat een ervaren WKO-specialist, in opdracht van het
gebruikersplatform, bij een eindgebruiker de bestaande installatie onderzoeken.
Hij kan tijdens die scan onregelmatigheden of zelfs gebreken ontdekken in met
name de systeemconfiguratie of de regeling. Op basis van zijn waarnemingen kan
de eindgebruiker dan opdracht geven om die zaken te laten herstellen. Inmiddels
hebben we enkele tientallen WKO-scans gedaan, onder andere voor het
Rijksvastgoedbedrijf maar ook voor Tivoli Vredenburg of het PWN-kantoor in
Noord-Holland. De WKO-scan heeft altijd geleid tot een grote verbeteringen in
het belang van de eindgebruiker.’
Second opinion
‘De
WKO-scan is een succes,’ vertelt Dick. ‘Maar daarnaast bleek ook dat er wel
eens missers in het ontwerp zaten. Zo hebben we de Second Opinion ontwikkeld,
een nieuwe dienst die bedoeld is om eindgebruikers te helpen in de fase vóór de
opdrachtverstrekking van de realisatie. Voordat een WKO-systeem wordt
gerealiseerd kan een eindgebruiker ons vragen om een Second Opinion uit te
voeren op het ontwerp van zijn systeem. Twee weten er nou eenmaal meer dan één
en in de praktijk blijkt dit instrument zeer nuttig te zijn.’
Netwerkbijeenkomsten en
kennissessies
Het
Gebruikersplatform is geen adviesbureau. Dick Westgeest: ‘Wij zijn een
netwerkplatform en dragen kennis over naar en wisselen kennis uit met
eindgebruikers die van het comfort genieten van een WKO- installatie en er ook
voor betalen. In dat kader organiseren we netwerkbijeenkomsten en kennissessies
waarin we een brug slaan tussen overheden, organisaties, instellingen, commerciële
partijen en eindgebruikers. Vragen spelen we door naar andere organisaties die
wellicht een oplossing kunnen bieden aan de vragen stellende eindgebruiker. Op
deze manier leveren we een bijdrage aan het optimale gebruik van een WKO-installatie.
Het Gebruikersplatform is een ledenorganisatie: we hebben nu ongeveer 80 leden
afkomstig uit verschillende sectoren: van utiliteitsbouw, zorg en wonen tot en
met de agrarische sector en de industrie.’
Verder uitbouwen
‘In
de toekomst willen we ons gebruikersplatform uitbouwen. Dat betekent dat we
onze diensten verder gaan versterken: onze netwerkfunctie, onze brugfunctie en
onze kennisuitwisseling. Dat doen we onder meer door de organisatie van
webinars, workshops, netwerkevenementen en cursussen. Daarbij zijn we altijd dienstbaar
richting de eindgebruiker. Ook leveren we informatie over innovaties en
verbeteringen van bijvoorbeeld warmtepompen. Ik ben ervan overtuigd dat bodemenergie
de toekomst heeft. Daar is overigens nog niet iedereen van doordrongen. In het
kader van de Regionale Energie Strategie spelen gemeenten een belangrijke rol.
Vooral bij de kleinere gemeenten, die niet altijd goed op de hoogte zijn van de
kansen en mogelijkheden van warmte- en koudeopslag, valt nog heel wat te winnen.‘
Meer informatie of lid
worden van het Gebruikersplatform Bodemenergie, zie:
https://gebruikersplatform.bodemenergie.nl