Voorkom een nieuwe actie tankslag
Sinds
2007 worden aan benzine en diesel bio-componenten toegevoegd om het gebruik van
fossiele brandstoffen te verminderen. Dit is voorgeschreven door de Europese
Unie, met de gedachte dat dit voordelig is voor de energievoorziening en het
klimaat. Aan diesel worden bio-componenten toegevoegd waarmee het biodiesel
wordt. De afgelopen tien jaar schommelde het bio-gehalte van Nederlandse diesel
tussen de 1,5 en 4,5 procent. Om Europese en landelijke biobrandstofdoelen te
halen, wordt de bijmenging tot en met 2020 echter ieder jaar opgehoogd. Dat zal
het probleem vermoedelijk verder vergroten, aldus de onderzoekers.
Toename corrosie
Het
gebruik van bio-componenten heeft niet alleen voordelen, maar – vanuit
bodembescherming – ook belangrijke nadelen. Het gebruik van bio-componenten
leidt namelijk tot de aanwezigheid van bacteriën en schimmels, die naar alle
waarschijnlijkheid tot snellere corrosie van ongecoate stalen tanks leiden.
Vanaf datzelfde jaar 2007 is namelijk de corrosie van brandstoftanks zonder
coating duidelijk toegenomen. Dat blijkt uit verplichte inspecties van deze
tanks, waarvan de resultaten zijn verzameld en geanalyseerd. In het ergste
geval kan dit het onverwacht snel lek raken van tanks betekenen, met lekkage
van brandstof en verontreiniging van de bodem als gevolg. De verwachting is dat
binnen enkele jaren daadwerkelijk lekkages bij dieseltanks kunnen gaan optreden.
De
precieze oorzaak van de verhoogde corrosie is nog niet vastgesteld. In een
kennisbijeenkomst over dit onderwerp afgelopen jaar opperde bodemdeskundige
Theo Edelman: ‘Komt het doordat met de bio-componenten micro-organismen aan de
brandstof worden toegevoegd? Ligt het aan het zwavelarmer worden van de
brandstoffen, dat ook sinds 2007 is verplicht?
Nieuw
bodembeschermingsbeleid
In
antwoord op een kennisvraag van het Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond
nam SIKB het initiatief om samen met Syntec, Hamer Installatietechniek,
Bioclear en Van der Heide Inspectie onderzoek te doen onder de titel ‘Voorkom
een nieuwe actie tankslag’. Deze titel refereert aan eerdere opruimacties voor
slechte en niet meer in gebruik zijnde brandstoftanks. De uitkomsten van het
onderzoek moeten leiden tot een daarop ontwikkeld nieuw bodembeschermingsbeleid.
SIKB-directeur Henk Koster licht toe: ‘Het project omvat de volgende
onderdelen: 1. Inventarisatie en onderbouwing van de problematiek; 2.
Verankering: Ontwikkeling van monitoringsvoorschriften en meet- en
analysetechnieken voor ongecoate ondergrondse tanks voor opslag van
biobrandstoffen en 3. Advies aan het ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat met betrekking tot de wettelijke termijnen voor de tankkeuringen’.
Wellicht duizenden
tanks
Begin
2018 baarden de eerste resultaten van een toen nog heel beperkt onderzoek veel
opzien. NRC
Handelsblad bijvoorbeeld opende de voorpagina met de kop ‘Biodiesel laat tanks
verroesten’. Alle reden om de omvang van de te controleren tanks van twee uit
te breiden naar 20 stuks, over het land verspreide ongecoate, stalen
ondergrondse opslagtanks met biodiesel. ‘Nu het uitgebreide onderzoek vrijwel
gereed is, lijkt het er meer en meer op dat de circa 2.500 ongecoate
ondergrondse dieseltanks bij Nederlandse tankstations inderdaad risico lopen op
voortijdige lekkage’, stelt Koster vast. Hij wijst op de tussentijdse
rapportage waarin ook werd gewaarschuwd voor de honderden dieseltanks bij onder
meer ziekenhuizen en datacenters. Bovendien zijn er sterke aanwijzingen dat ook
bovengrondse dieseltanks (vaak bij boerderijen) en opslagtanks voor
benzine-opslag beschadigd kunnen raken.
Aanbevelingen
Henk
Koster verwacht komende zomer met een definitief rapport te kunnen komen.
Behalve het verslag van de bevindingen neemt hij voor zich ook een aantal
vervolgstappen en aanbevelingen te doen. ‘Zo zullen wij zelf, als SIKB, onze
richtlijnen, met name de “AS 6800 Controle en keuring tank(opslag)installaties”
moeten gaan aanpassen. Ook denkt hij aan een aanbeveling om ongecoate stalen
tanks waar mogelijk te vervangen of van een coating te voorzien. Daarnaast zal
het rapport voorstellen bevatten voor wettelijke keuringstermijnen.